
Våra relationer
Här får du ett färdigt lektionspaket med ett urval av övningar som tillsammans tar ca 120 minuter. Syftet med denna lektion...
Artikeln publicerad • Sidan uppdaterad
Här får du ett färdigt lektionspaket med ett urval av övningar som tillsammans tar cirka 120 minuter. Syftet med denna lektion är att eleverna ska förstå några ofta förekommande metoder för påverkan, samt reflektera över vinklade budskap. Du kan själv välja vilka övningar som du tycker passar bäst för just din elevgrupp i filtreringsfunktionen på startsidan.
CC0-Licens, Pixabay.com / MIH83
Här får du ett färdigt lektionspaket med ett urval av övningar som tillsammans tar cirka 120 minuter. Syftet med denna lektion är att eleverna ska förstå några ofta förekommande metoder för påverkan, samt reflektera över vinklade budskap. Om du hellre vill, kan du själv välja vilka övningar som du tycker passar för just din elevgrupp i filtreringsfunktionen på startsidan.
Detta avsnitt innehåller följande övningar:
Det finns många metoder för att påverka människor att göra som man vill. Klassiska exempel för påverkan är antingen via piskor eller morötter, det vill säga bestraffning eller belöning. I den information vi möter dagligen används det mängder av olika metoder för att få oss att tycka och kanske också att handla på ett visst sätt. Syftet med övningen är att eleverna först får fördjupa sig i olika metoder för påverkan och därefter får undersöka hur de används.
> Ladda ner kopieringsunderlaget (PDF) Pdf, 105.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Vilka metoder för påverkan känner ni till? Diskutera vilka som är mest effektiva. Motivera!
I denna övning utgår vi från sju olika metoder som brukar användas för att få människor att tycka på ett visst sätt. Metoderna för påverkan finns presenterade i kopieringsunderlaget Pdf, 105.9 kB, öppnas i nytt fönster.. Skriv ut kopieringsunderlaget, klipp ut korten och ge ett kort till varje grupp. Dela sedan in deltagarna i sju grupper där varje grupp ansvarar för en metod.
Grupperna diskuterar och kommer fram till hur just deras metod för påverkan ska kunna motverkas. Detta presenteras i form av en kort handlingsplan med formuleringar som:
Filmen om tvättbjörnar, Det nya hotet Öppnas i nytt fönster., visar hur man kan skapa rädsla och avståndstagande genom propaganda. Detta har skett många gånger i mänsklighetens historia och i värsta fall har det bidragit till att möjliggöra mördandet av tusentals människor. Syftet med övningen är att koppla filmens slutsatser med verkliga händelser. Detta görs genom att undersöka hur olika grupper av människor har utpekats från det samhälle de lever i.
Uppgiften är att jämföra de metoder som används i filmen med någon faktisk händelse:
Mycket i vårt samhälle går ut på att sälja. Reklamen har här en stor betydelse och företag lägger ned stora summor på sin marknadsföring. Ändå säger de flesta av oss att vi inte påverkas av reklam. Kan det verkligen vara så? Syftet med övningen är att öva sig i att kritiskt granska reklamens budskap.
Tänk er att det går en linje genom rummet. Linjen symboliserar en skala där den ena änden betyder inte alls och den andra änden betyder jättemycket. Läs ett påstående och låt eleverna placera sig på linjen beroende på i hur hög grad de håller med om påståendet.
Påståenden:
Leta upp två exempel på reklam som ni anser riktar sig till er. Det kan handla om reklambilder, texter och reklamfilmer.
Här hittar du fler övningar som ingår i MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Syftet med materialet är att utbilda elever och vuxna som finns och agerar i ungas närhet.
Här får du ett färdigt lektionspaket med ett urval av övningar som tillsammans tar ca 120 minuter. Syftet med denna lektion...
Här får du ett färdigt lektionspaket med ett urval av övningar som tillsammans tar ca 120 minuter. Syftet med denna lektion...
Här får du ett färdigt lektionspaket med ett urval av övningar som tillsammans tar ca 120 minuter. Syftet med denna lektion...