Algoritmer – så funkar de
Även om inte alla känner till själva begreppet algoritm så har de flesta av oss märkt att vårt beteende på nätet – vad vi...
Artikeln publicerad • Sidan uppdaterad
Algoritmerna personaliserar våra sökresultat och nyhetsflöden utifrån den information (data) som finns om oss. Det handlar både om data som vi delat medvetet och om data som genererats utan att vi nödvändigtvis är medvetna om det.
Att ta total kontroll över vilka data som delas om oss på nätet är i princip omöjligt även om du loggar ut för all framtid. Men alla kan göra något för att bättre skydda sin personliga integritet. I den här övningen får eleverna gå igenom sina inställningar för att ta mer kontroll över vilka data de delar.
Syftet med övningen är:
Samla gruppen och be om exempel på vad eleverna gjort och ändrat på. Har någon blivit överraskad av information de stött på under arbetets gång, till exempel kring data som Facebook eller Google samlat in om dem?
Ge gärna i hemläxa att notera eventuella förändringar i sina sociala nätverk och/eller på Google Sök under en vecka. Samla sedan gruppen igen och låt dem jämföra sina erfarenheter.
Här hittar du fler övningar som ingår i MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Syftet med materialet är att utbilda elever och vuxna som finns och agerar i ungas närhet.
Även om inte alla känner till själva begreppet algoritm så har de flesta av oss märkt att vårt beteende på nätet – vad vi...
Använd en praktisk övning som 4-hörn, där eleverna får ställa sig i respektive hörn för att visa vad de tycker och på så...
Eleverna arbetar enskilt eller i par/smågrupper (så att de kan hjälpa varandra). De använder arbetsbladet Jag enligt algoritmen...