Artikeln publicerad • Sidan uppdaterad

Måste du veta vem jag är? Om anonymitet

Grundinställningen i vårt samhälle är öppenhet när det gäller möjligheten att identifiera vilka vi är. Det kan handla om att presentera sig med namn, visa sitt ansikte eller underteckna den artikel man skrivit. Det finns dock sammanhang där anonymitet kan vara acceptabelt. Frågan är bara i vilket sammanhang. Syftet med övningen är att problematisera anonymiteten och sätta den i relation till demokratin.

15-30 minuter
penna/papper
Våra relationer Anonymitet Klassrummet Övning
Person med Guy Fawkes mask. CC-licens: Pexels.com, Fotograf: Thomas Vanhaecht

Person med Guy Fawkes-mask. CC-licens: Pexels.com, Fotograf: Thomas Vanhaecht

Arbeta enskilt

Här nedan följer ett antal exempel på individer i olika roller som gjort sig anonyma genom att dölja sitt ansikte. När tycker du att det okej att dölja sitt ansikte? Skriv ja, kanske eller nej efter varje alternativ.

  1. Brandman
  2. Deltagare i demonstrationståg
  3. Fotbollssupporter
  4. Polis
  5. Lärare på högstadiet
  6. Läkare
  7. Journalist
  8. Fritidsledare
  9. Popstjärna
  10. Politiker

Diskutera i smågrupper

Presentera era resultat för varandra i mindre grupper. Diskutera likheter och skillnader.

  • Titta på alternativ där alla i gruppen svarat tveksamt eller nej. Skulle det finnas situationer där svaret kunde bli ja? Motivera.
  • Kom överens om ett alternativ där svaret är ja och ett annat där svaret är nej. Hela gruppen ska vara överens.

Diskutera i helgrupp

Presentera resultaten för resten av klassen och argumentera för er ståndpunkt. Fortsätt sedan med gemensam diskussion och vara på följande frågor:

  • Finns det några problem med anonymitet i en demokrati?
  • Vad i demokratin kan fungera bättre om anonymitet tillåts?
  • Skulle lärares bedömningar bli rättvisare om eleverna kunde vara anonyma när de skriver prov och arbeten?
  • Bör vittnen få vara anonyma under rättegångar?

Tips!

Här hittar du fler övningar som ingår i MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Syftet med materialet är att utbilda elever och vuxna som finns och agerar i ungas närhet.

  • Tangenter på skrivmaskin, CC0-licens, Pixabay.com / oadtz

    Vem sa det? Om anonymitet och media

    I de flesta sammanhang vill vi veta vem som står bakom en viss information. Vi vill veta vem som är avsändaren. Det kan också...

    Samhälle och demokratiHögstadiet Lärare och skolpersonalLärarhandledningar och lektionsmaterial
  • Närbild på ett öga, CC0-Licens pixabay.com, Fotograf: TobiasD

    Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat

    Det är skillnad på hur vi kommunicerar med varandra online och offline. Online tenderar vi att uttala oss på ett mer direkt...

    Hälsa och välmåendeHögstadiet Lärare och skolpersonalLärarhandledningar och lektionsmaterial
  • Anonym man vid sin dator, CC0-Licens, Pixabay.com

    Att våga där men inte här! Om tonen på nätet

    Det finns de som skriver saker på nätet som de aldrig skulle säga till en annan människa öga mot öga. Varför är det lättare...

    Hälsa och välmåendeHögstadiet Lärare och skolpersonalLärarhandledningar och lektionsmaterial