
Vem ska man tro på? Om att lita på information
Ibland är det så att vi litar på information utifrån var den kommer ifrån. Det kan handla om såväl människor vi känner som...
Artikeln publicerad • Sidan uppdaterad
Mycket i vårt samhälle går ut på att sälja. Reklamen har här en stor betydelse och företag lägger ned stora summor på sin marknadsföring. Ändå säger de flesta av oss att vi inte påverkas av reklam. Kan det verkligen vara så? Syftet med övningen är att öva sig i att kritiskt granska reklamens budskap.
CC0-licens, Fotograf: smaus / Pixabay.com
Tänk er att det går en linje genom rummet. Linjen symboliserar en skala där den ena änden betyder "inte alls" och den andra änden betyder "jättemycket". Läs ett påstående och låt eleverna placera sig på linjen beroende på i hur hög grad de håller med om påståendet.
Leta upp två exempel på reklam som ni anser riktar sig till er. Det kan handla om reklambilder, texter och reklamfilmer.
Om du vill veta mer om reklam, läs gärna antologin Marknadsmässig kurragömmalek som gavs ut 2017 av Statens medieråd och Nordicom.
Här hittar du fler övningar som ingår i MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Syftet med materialet är att utbilda elever och vuxna som finns och agerar i ungas närhet.
Ibland är det så att vi litar på information utifrån var den kommer ifrån. Det kan handla om såväl människor vi känner som...
Filmen om tvättbjörnar, Det nya hotet, visar hur man kan skapa rädsla och avståndstagande genom propaganda. Detta har...
De flesta som för fram ett budskap har någon form av egenintresse. Det vill säga att den som berättar något, i någon form,...