
Reklam eller redaktionellt budskap?
I traditionella medier har reklam och journalistik hållits isär och sett olika ut för att konsumenten ska veta vad som är...
Artikeln publicerad • Sidan uppdaterad
Låt eleverna tillverka ett eget reklambudskap för Sveriges Marknadsföringslag och skyddet av barn och unga mot dold reklam.
Foto: CC0-licens, pexels.com.
Eleverna ska utforma ett eget reklambudskap för Sveriges Marknadsföringslag. De kan utforma texten i vilken form de vill, som en gammeldags väggbonad, i serie- eller graffitiform eller kanske som en blinkande neonskylt. Släpp kreativiteten fri!
Här hittar du fler övningar som ingår i MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Syftet med materialet är att utbilda elever och vuxna som finns och agerar i ungas närhet.
I traditionella medier har reklam och journalistik hållits isär och sett olika ut för att konsumenten ska veta vad som är...
Övningen kan göras som ett snabbt tankeexperiment där eleverna kastar ut idéer som de sedan presenterar och diskuterar -...
Dold reklam, eller smygreklam som det brukade kallas, fanns långt innan internet uppfanns. Ett känt exempel är 100 år gammalt....