
Algoritmerna – hjälp eller stjälp?
Använd en praktisk övning som 4-hörn, där eleverna får ställa sig i respektive hörn för att visa vad de tycker och på så...
Artikeln publicerad • Sidan uppdaterad
Övningen kan göras som ett snabbt tankeexperiment där eleverna kastar ut idéer som de sedan presenterar och diskuterar - eller mer omsorgsfullt där idéerna, exempelvis ett Youtubeklipp, en affisch, sketch, uppdatering i sociala medier eller tidningsartikel, faktiskt produceras och kanske även publiceras. Viktigt att tänka på är att gör man detta med någon annans bildmaterial kan det vara upphovsrättsintrång.
Foto: Shutterstock.
Eleverna väljer ett av exemplen gällande dold reklam från övningen "Reklamkurragömma" (sitt eget eller någon annans) och producerar ett inslag (en artikel, en post på internet, en Youtube-film etc.) som anlägger ett journalistiskt perspektiv på det budskap som gjordes som dold reklam.
Det innebär att man kan lägga vikt vid att:
Låt grupperna presentera och reflektera kring resultatet, och sina tankar, som en sketch, film, affisch eller artikel.
Här hittar du fler övningar som ingår i MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Syftet med materialet är att utbilda elever och vuxna som finns och agerar i ungas närhet.
Använd en praktisk övning som 4-hörn, där eleverna får ställa sig i respektive hörn för att visa vad de tycker och på så...
I den här övningen diskuteras om man får använda bilder och filmklipp som finns på nätet hur som helst. Vad är det som gäller...
Idag har vi en fantastisk möjlighet att både söka information och uttrycka våra åsikter - men också fler möjligheter att...