Artikeln publicerad • Sidan uppdaterad

Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier

I flera av de sociala medierna finns det möjlighet att trycka på gilla som en kommentar till en film, bild eller text. Denna övning syftar till att problematisera detta genom diskussion och en egen undersökning.

20 minuter + hemuppgift
muntligt
Våra relationer Sociala medier Klassrummet Övning
Appar på en mobiltelefon - CC0-licens pixabay.com, Fotograf: LobostudioHamburg

CC0-licens pixabay.com, Fotograf: LobostudioHamburg

Diskutera i smågrupper

  • Vad är syftet med att gilla något i sociala medier?
  • Är det viktigt att få många att gilla något?
  • Kan det uppstå några negativa konsekvenser om vi gillar saker i sociala medier?
  • Finns det någon motsvarighet till att gilla offline? Används det lika ofta? Om nej: Varför inte?
  • Facebook hade tidigare en ogilla-knapp, som togs bort. Varför tror ni?

Helgrupp

Följ upp smågruppernas diskussion i helgrupp.

Egen uppgift

Denna uppgift löper under en vecka. Den går ut på att du inte ska gilla något i sociala medier för att se om du får några reaktioner på detta. Kom ihåg att inte berätta för dina kontakter, vänner och/eller följare om din undersökning. I efterhand får du förklara vad du gjorde för de som, utan att veta det, ingick i ditt test.

  • Om du fick några reaktioner, vad bestod de av? Vad tror du orsakerna var till reaktionerna?
  • Om du inte fick några reaktioner, vad tror du orsakerna var till detta?
  • Diskutera vad ni kom fram till i gruppen.
  • Testa istället att gilla allt som någon av dina kompisar lägger upp i sociala medier under en vecka. Vad fick du för reaktioner?

Tips!

Här hittar du fler övningar som ingår i MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Syftet med materialet är att utbilda elever och vuxna som finns och agerar i ungas närhet.

  • En oidentifierad person bakifrån mellan två bokhyllor i ett bibliotek. Foto: CC0 License Unsplash.com

    Om kränkningar på nätet

    Idag har gränsen mellan online och offline suddats ut. Det är lika viktigt att diskutera de kränkningar som sker på nätet...

    Hälsa och välmåendeHögstadiet Lärare och skolpersonalLärarhandledningar och lektionsmaterial
  • Tjej med smartphone, CC0-licens Pixabay.com, Fotograf: JESHOOTS

    Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat

    Vem har egentligen ansvar för samtalsklimatet på nätet? Denna övning syftar till att reflektera över vad som påverkar tonen...

    Hälsa och välmåendeHögstadiet Lärare och skolpersonalLärarhandledningar och lektionsmaterial
  • Dartpilar och tavla, Cc0-licens pexels.com

    Algoritmerna – hjälp eller stjälp?

    Använd en praktisk övning som 4-hörn, där eleverna får ställa sig i respektive hörn för att visa vad de tycker och på så...

    Digital kunskapHögstadiet Lärare och skolpersonalLärarhandledningar och lektionsmaterial