Statens medieråd

Algoritmer – så funkar de

Även om inte alla känner till själva begreppet algoritm så har de flesta av oss märkt att vårt beteende – vad vi gillar, delar eller döljer – påverkar vad vi ser och upplever när vi är på nätet.

Man tar selfie, Copyright: EdumediaTunisie

Copyright: EdumediaTunisie

Vi förväntar oss att få hjälp med urvalet när vi söker och scrollar och är vana vid att de alltmer avancerade algoritmerna hjälper oss att hitta allt från kul videoklipp till förslag på lösningar på vardagliga och existentiella problem. Få blir förvånade när vi ser annonser för skor från just det märke vi sökt på en dag eller bara några minuter tidigare.

Inledning i helgrupp

  • Ställ en öppen fråga: Vilka vet vad en algoritm är? Ofta är många osäkra på själva begreppet men har stött på effekterna många gånger i sin nätvardag.
  • Låt eleverna diskutera eller så berättar du själv att det är algoritmerna som styr till exempel vilka uppdateringar och annonser som dyker upp i ditt flöde på sociala medier och vilka sökresultat på Google som hamnar överst i listan. Ställ eventuellt en följdfråga om hur många som tror att de har stött på algoritmer i sin nätvardag.

Titta

Visa filmen Inget är en slump på nätet (7.04 min) Länk till annan webbplats.

Filmen tar upp algoritmer på nätet och hur dessa påverkar vår nätvardag och ger en snabb introduktion som blir underlag till det fortsatta arbetet.

Programmet leds av Elias, en ung journaliststuderande i Tunisien. Han möter ungdomar och experter och diskuterar nätvanor, sociala medier och sökverktyg. Hur påverkar vårt beteende online innehållet i våra nyhetsflöden i sociala medier? Elias möter en internetexpert som förklarar hur algoritmer fungerar på exempelvis Facebook och Google. Experten poängterar också vikten av att skydda sina personliga uppgifter på nätet. Dessutom medverkar en av Tunisiens populäraste Youtubers och lyfter generationsklyftan mellan unga och deras föräldrar på nätet.

Fyll i kunskapsluckor genom samtal i helgrupp eller smågrupper

Eleverna har genom filmen fått en introduktion till algoritmer men det kan vara nödvändigt att sammanfatta och fylla i vissa kunskapsluckor. Det är viktigt att de förstår att sökmotorer och sociala nätverkstjänster anpassar eller personaliserar sökresultat och nyhetsflöden beroende på vem användaren är och var hen befinner sig. Det kan ha både för- och nackdelar.

Använd följande frågor som utgångspunkt:

I filmen pratar personerna mest om Facebook och Google. Var stöter vi annars på algoritmer på nätet?

Sociala nätverk som Facebook men också t.ex. Snapchat, YouTube och Instagram använder sig av algoritmer för att anpassa ditt nyhetsflöde till dina intressen och för att kunna placera annonser som de tror att du kan vara intresserad av. Streamingssajter som Netflix och Spotify, och shoppingsajter som Amazon använder också algoritmer för att t.ex. ge dig tips, bygga topplistor och öka sin försäljning.

Elias i filmen har upptäckt att hans skateboardintresse verkar göra att hans Facebook blir överfullt av information om skateboard. Har du märkt samma sak? Vad beror det på?

Algoritmerna uppdateras och förändras ständigt. Både på individnivå, utifrån vårt beteende på nätet, och på en övergripande nivå. Google Sök ändrar till exempel sina algoritmer hundratals gånger per år. Facebook uppdaterar också löpande sina centrala algoritmer och tar hänsyn till ett tusental faktorer, från var du bor och vad du pluggar till vilka sidor dina vänner gillar och konsekvensen av en ”like”.

Vilka användningsområden för algoritmer togs upp i filmen? Känner du till andra användningsområden?

Algoritmer används i hela samhället idag. Till exempel i utvecklingen av självkörande bilar, hälsovård/diagnostik inom sjukvården, i polisarbete och i samhällsplanering. Ett fördjupande underlag ges i Internetguiden: ”Algoritmer. Så påverkar de din vardag”. Länk till annan webbplats.